Vietnam

Som tidligere nevnt hadde jeg noen dårlige dager i Vietnam.. Det skyldes ikke selve landet og stedene jeg besøkte, men bed bugs! For fine steder var det og til tross for alt hadde jeg noen veldig flotte opplevelser også!

Dalat

Oppe i fjellene i innlandet sør i Vietnam ligger den flotte byen Dalat, også kalt lille paris/kjærlighets byen. Stedet er mest kjent for Canyoning (rappellering osv i fosser), nydelige fossefall og fine kafeer. Den første dagen leide jeg scooter sammen med noen fra hostellet å kjørte til fossefallet Pongour, det var utrolig flott! Selve turen var lang og vi brukte nesten to timer på å komme oss dit, men det var vell verdt det når vi kom frem! Etter en god dukkert i det forfriskende vannet dro vi videre for å besøke en kaffe plantasje som var på veien tilbake til byen. På. veien dit begynte det å pøsregne, ikke bare litt, vi snakker katter! Shit for et regnvær! Og vi hadde bare t-skjorte og shorts på oss, og var godt over 1 time fra byen.. Sultne var vi også, og når vi stoppet et sted for å se om de solgte mat så jeg regnovertrekk til salgs i butikken på siden. Dette ble en liten redning fra kulden, for som sagt er Dalat i fjellene (1500 moh) og det er kjøligere der (17-23 grader på kvelden) og når det regnet ble det enda kjøligere.. Vi fant etter en god stund med leting langs veiene en liten butikk som kunne servere oss nudelsuppe fra boks, som ble tatt godt i mot pga kulden! Vi kom til slutt frem til kaffeplantasjen og nøt en kopp kaffi sammen med noen nydelige hundevalper og en flott utsikt, før turen tilbake til hostellet og en god varm dusj!

Jeg prøvde selvsagt Canyoning, og det var veldig gøy! Vi rappellerte ned fosser, hoppet fra høyder og rusjet i naturlige vannsklier i elver. Gåtur gjennom jungel var også en del av opplegget og en deilig lunsj med Ban Mi (baguette med forskjellige toppinger) servert piknik style langt elvebredden. GØY dag! 🙂

I byen finner du en veldig kjent bar som heter Mazebar, og det er akkuratt som navnet tilsier en labyrint! I en tre etasjers bygning er det laget en heftig labyrint med trange veier, hull, huler, grotter, trapper, dører osv for å forvirre deg mest mulig! Det er som sagt en bar og folk går dit for å drikke, men vi gikk å hadde et glass før vi lekte omvendt gjemsel! Tror vi brukte nesten 1 time før folk måtte gi opp for det var så vanskelig, haha! Men utrolig gøy og en opplevelse alle bør prøve om de er i Dalat!

Jeg besøkte også et par templer litt utenfor byen. Jeg følte meg som en inntrenger som ikke skulle se det som skjedde i det første, for de foregikk et rituale av et slag, og det var ikke en eneste turist tilstede. Det var veldig teatralsk og det var musikk, synkron dansing/bevegelser og farger osv. Merkelig, men flott! Det andre tempelet hadde hinduismens helvete som en attraksjon, hvor de illustrerte hvor de menneskene som ikke har vært gode nok til å bli gjenfødt havner. Det er et sted ingen vil være, for å si det sånn! Spennende å se, og tempelet over helvete var super nydelig!

Nha Trang

Kystbyen Nah Trang er et veldig populært turistmål for kinesere og russere, og byen er et av de kjente stedene i Vietnam for dykking. Så jeg måtte jo dit! Byen var mye mer utviklet enn det jeg trodde, så det var en god blanding av skyskrapere, templer og strand. Jeg besøkte et flott tempel, dro på spa for å prøve å tenke på andre ting enn bugs, men uten hell.. Eneste dagen jeg ikke tenkte på bedbugs var når jeg dykket! Dykkene var ikke blant de beste jeg har hatt, da det var mindre marineliv og ikke verdens beste sikt, men følelsen av å være under vann igjen var helt fantastisk! Selve dykkedagen ble litt ødelagt av irriterende kinesere, men alt i alt en flott dag som gav meg mot til å fortsette å ikke reise hjem med en gang.

Fra Nah Trang til Ho Chi Minh tok jeg en såkalt “vietnamesisk sleeperbus”! En opplevelse i seg selv, en buss med sengelignende plasser. Om du er høyere enn 170 er det ubehagelig for plassene er beregnet for den normale vietnamesiske høyden så du blir sittet med krøllete tær eller lignende hele turen. Jeg er heldigvis ikke så høy, så jeg syntes faktisk turen gikk helt fint! Eneste ukule var at det ikke var toalett på bussen, og jeg er en hyppig toalettbesøker på natta…. MEN kom oss frem for en billig penge!

Dykk i Nah Trang: 2
Totalt antall dykk på turen: 44

Ho Chi Minh

Eller gamle Saigon, er en stor by med mye trafikk! Når du skal krysse gaten går du med en liten bønn innerst inne i håp om ikke å bli påkjørt av alle scooterne og bilene! Jeg lever enda, så juhu! Byen har mye å by på, men jeg var på dette tidspunktet veldig sliten og gjorde kun det jeg hadde energi til.

Jeg besøkte Krigsmuseet, som var veldig lærerikt og trist. Jeg innså ganske fort at jeg visste veldig lite om Vietnamkrigen og hva som skjedde her. Jeg husket litt fra skolen, men generelt var jeg ganske blank og ble veldig berørt av all informasjonen som strømmet inn. Det jeg husker mest er selvsagt bildet av jenta som løper fra napalm, for det har jeg hatt om på fotoskolen i senere tid og er ferskere i minnet. Jeg fikk en ny forståelse av viktigheten at vi har krigsfotografer, for noen helter sier jeg bare! Det var mange fantastiske fotografier, selvsagt veldig triste og grafiske, mye interessant tekst og ting å se. Anbefaler alle en tur innom der om du er i byen!

Bui Vien er backpacker gata i Ho Chi Minh og på kveldstid blir det gjort om til en stor partygate. Siden jeg var så sliten ble det ikke så mye party på meg, men det var veldig gøy å se. Litt trist også, når du ser de små barna løpe rundt på gata å underholde/selge tyggis til turistene kl 11 på kvelden i stede for å gå på skole.. Maten i byen er også god, og jeg spiste mye god mat i løpet av dagene i Saigon.

Vietnam

Resten av Indonesia

Gili Air

Like utenfor øya Lombok i Indonesia ligger de tre kjente Gili øyene! Den store og mest partystemte øya Gili Trawangan, den rolige kjærlighets-øya Gili Meno og øya som har “the best of both worlds”- Gili Air. For meg var valget enkelt og etter en gode fem timers reise fra Bali (1 time buss, 2 timer venting og 2 timer båt) ankom jeg den fine øya. Uten biler og mopeder på øya er det som å tre inn i en annen verden når du begynner å gå innover på øya; fuglekvitter, gresshopper og latter/mennesker er det eneste du hører, ikke en eneste motor, HERLIG!! Gili Air er den av de tre øyene med flest lokale som bor fast, de er fiskere, eier små butikker, restauranter eller hestetaxier. For som sagt er det ingen biler på øya, og for de litt late (øya tar totalt 15 min å krysse på tvers til fots)  finnes det hest og kjerre taxier, haha! Jeg traff Kari (fra Norge, som jeg møtte i Malaysia) igjen på øya og vi flyttet inn i en koselig bungalow sammen! De neste dagene bare koste vi oss med basseng, spaserturer rundt på øya, god mat og god drikke! For et liv, for et herlig liv! 🙂 Jeg ble desverre litt små syk, så fikk ikke til noe dykking på Gili desverre..

Det eneste minuset som jeg nesten må fortelle om (det har forresten ingenting med Gili Air å gjøre), er at jeg var så heldig å sove med noen sultne bedbugs den ene natta jeg bodde på Bali før jeg dro!! Det burde være en grense på hvor uheldig en person kan være når det kommer til disse insektene ass… Jeg våknet 02.30 på natta å gikk på do, følte det klødde litt og så at jeg hadde noen røde prikker på armen. Så jeg tok lommelykten å lyste på senga mi, og der lå det jammen meg 6 store bedbugs fulle av Helene-blod og kravla rundt, ÆÆSJ! Jeg evakuerte (etter en bildesession som beviser til hostellet) til en sofa i fellesarealet, og halvsov der de neste timene mens jeg prøvde å ikke klø.. Jeg tar jo forhåndsregeler så ingen bugs i sekken min (bare på meg, uheldigvis!), så til tross for å se ut som en levende polkadott når jeg ankom Gili Air, så fikk jeg ikke flere bitt! Jeg startet asap på en heftig zyrtec kur, og etter fem dager var nesten alle bittene bare små blåmerker, happy days!

Nusa Lembongan

Etter noen dager på Gili Air dro jeg og Kari tilbake til Bali for så å hive oss direkte på en båt ut til den nydelige øya Nusa Lembongan. Nusa øygruppen består av Nusa Lembongan, Nusa Ceningan og Nusa Penida. De to førstnevnte er koblet sammen av en gul bro (som det er mulig å kjøre moped, sykle eller gå over), og dette er de to vanligste øyene å overnatte på. Penida er mye større og har masse skog og pikturesk natur, men er vanskeligere å komme seg rundt på og har dyrere overnattingssteder. Så mange velger å ta en dagstur til Penida fra Lembongan/Ceningan.

Vi bodde i en koselig liten bungalow denne gangen også, med gå avstand til den fantastiske “devils tears”! Kanskje favoritt stedet mitt på hele øya, hvor du får se hvor fantastisk mye krefter som finnes i havet! Det kalles devils tears fordi havet slår mot klippene og så “gråter” de etterpå når havet trekker seg tilbake for et nytt slag. Kunne sikkert ha sittet å sett på i evigheter, fantastisk! Andre steder som er verdt å nevne er den blå lagunen på Nusa Ceningan, en fantastisk liten lagune med helt krystallklart blått vann! Men også her er det krefter i spill, så du har ikke lyst til å bade der nede for å si det sånn!

Vi leide scooter på øya, og brukte dagene på å kruse rundt å se forskjellige steder på øya. Vi var blant annet på mangrove tur, (en skog som vokser på vannet) det var tøft! Både meg og Kari ble forkjølet når vi var der, så mye tid gikk til avslapping og tidlige kvelder/mye soving.

Vi tok en dagstur til Nusa Pineda siste dagen vår på øya, og det var verdt hver en krone! Vi ble plukket opp på scootere å kjørt til båten som tok oss over til Penida. Videre gikk turen i en privat bil (med aircondition heldigvis!) over noe av det mest humpete vei jeg har kjørt på rundt på øya for å besøke de kjente stedene; Angel’s Billabong, Broken Beach, Kelinking Beach og Crystal Bay. Har ikke ord på hvor fantastisk flott det var der, du får nesten bare se noen av bildene! 🙂

Ubud, Bali

Meg og Kari skilte lag på kaia tilbake på Bali, og jeg tok en shutlebuss til Bali sin kulturhovedstad Ubud. Ubud er en nydelig del av Bali hvor det bugner av kultur, mat, suvenirer, aper, mennesker og eventyr. Bare å gå rundt i gatene å se på ting var spennende, plutselig kunne det komme en ape å nappe deg i skjorta fordi den ville ha maten din eller ligende! Yoga er en stor ting i Ubud, og hostellet jeg bodde på (Puri Garden) tilbydde gratis yogatime i hagen hver morgen kl 07.00! Jeg prøvde meg en gang, og fant fort ut at yoga ikke er helt greia for meg, hehe..

En av dagene dro jeg på opplevelsestur med noen av jentene fra rommet mitt, hvor vi besøkte litt forskjellige flotte steder rundt Ubud. Vi besøkte blant annet det hellige vanntempelet (hvor vi ble renset av det hellige vannet), noe som var veldig interessant! I full sarong hoppet vi ned i vannet som rakte oss til livet, og dukket hode under 10-15 forskjellige vannstråler. Det var blomster og røkelse, lukking av øyne og vi prøvde rolig å samle tankene våre og bli renset av vannet. Forfriskende var det hvertfall!:)

Vi besøkte også de berømte ris-åkerne, som så like nydelige ut i virkeligheten som jeg hadde sett på bilder. Grønne platåer så langt du kan se med palmer osv i bakgrunnen. Virkelig nydelig! En rask tur innom en foss var vi også!

Siste stopp på turen var en kaffe-plantasje, hvor de lagde den beryktede Kopi Luwak kaffien. Verdens dyreste kaffi, som er spist av en asiatisk palmesivett, et kattelignende dyr. Den spiser modne kaffebær, for så å la kaffebærene gå gjennom fordøyelsessystemet. Palmesivetten fordøyr kun kjøttet fra bærene, og bønnene kommer derfor helskinnet igjennom. Bønnene er innsatt av enzymer som bidrar til å fi den spesielle smaken. Etter at bønnene er vasket og renset ut av avføringen blir bønnene brent, for så å males og kokes før den drikkes! WOW, for en kaffi! Den må rett og slett bare prøves, uten fordommer! Jeg er en kaffe med melk og sukker person, men denne kaffien gikk rett ned uten noe tilsetninger! På grunn av at selve prosessen er så lang og unik er den regnet som verdens dyreste kaffe. Om du vil kjøpe en kg kaffe i USA må du fort ut med 100 dollar (800nok?) det er heftig! Vi fikk også smake andre typer kaffe/te de lager på Bali, blant annet kokosnøttkaffi og mangosteen te. Jeg endte opp som en god kunde i butikken deres etterpå for å si det sånn, hehe!

Siste dagen min i Ubud besøkte jeg den kjente Apeskogen. Midt i byen er det en stor, fantastisk park med stier, høye flotte trær og tusenvis av apekatter! De kan være litt skumle, for om du har med mat inn kan de bli aggressive! Derfor får du streng beskjed før du går inn om å legge igjen alt som er spiselig, for om du har det på deg vil de merke det! De er utrolig smarte!! Og de små er jo bare mega søte også! Jeg var så heldig å ble venn med et par av de små, som kom helt opp til meg, satt på skulderen og hodet mitt, gøy! 🙂 Du skal være forsiktig med å se de direkte i øynene for de kan oppfatte det som fiendtlig. Så litt skummelt var det konstant, haha! Men utrolig fin opplevelse og jeg er glad for at jeg tok turen!

Kuta, Bali

Byen Kuta er et sted de aller fleste ikke er så lenge da det er en veldig travel hektisk by uten spesielt mye sjel (syntes hvertfall jeg). Eneste grunnen til at jeg dro hit to dager før flyet mitt gikk var fordi jeg hadde en tatoveringstime avtalt med en flink kunstner. Jeg hadde tenkt lenge på hva jeg ville ha og endte opp med en nydelig dykker, tegnet av flinke Hannah Moore (som jeg møtte i Sulawesi! link til hennes blogg her: havemoorefun). Kvelden før timen fikk jeg veldig lyst på en tatovering med blomster også, så når dagen var der endte jeg opp med to i stedet for en! Jeg satt i totalt 4,5 time, og det gjorde ganske så vondt! Men jeg er fornøyd og de ble veldig fine 🙂 Har ikke rukket å tatt ordentlige bilder av blomster tatoveringen enda, så det kommer etterhvert!

Resten av Indonesia

I ett med havet

Den eneste tiden jeg var 100% glad og paranoid fri (fra bedbugs) i Vietnam var når jeg var under vann. Så etter flere dager veldig langt nede fant jeg ut at den eneste måten jeg ville klare å fullføre reisen min (uten å endre flybillett å komme tidligere hjem) var å gjøre noe jeg elsker. Så turen gikk tilbake til Thailand, til Koh Tao, for å dykke!

Når jeg er under vann, i ett med havet, da er jeg lykkelig! Da forsvinner alle andre tanker og det eneste som er igjen er meg og boblene jeg lager. Det å flyte rundt i en verden så vakker, men samtidig så skjør, er helt utrolig. Det er en unik følelse som jeg unner alle å enhver å prøve, og ikke bli overrasket om du blir avhengig. For det er så og si umulig å ikke falle pladask for skjønnheten til en liten nemofisk som bor i en fargerik anemone, for de fargerike korallene, de utallige fiskestimene og for de majestetiske bevegelsene til hvalhaien.

Jeg elsker havet, og hver gang jeg besøker det blir jeg forelsket på ny.

Gopro_ND-Divers_2018_HeleneRoiseland-1-9

I ett med havet

Jeg er så sliten..

Noen ganger føles det som et must å ha det bra, for jeg er jo tross alt ute å reiser! Det føles obligatorisk å ha det gøy å vise alle hvor fantastisk det er! Om ting ikke går din vei så er det best å holde det inni seg for du er jo heldig og privilegert som får muligheten til å reise rundt, ikke sant?

Tingen er den at det ikke alltid er fantastisk, det er faktisk ganske slitsomt. Det er to forskjellige ting det å være på ferie i to uker og det å backpacke i flere måneder. Det er en livsstil, og som i alle liv er det gode dager og dårlige dager, ups and downs, og man blir sliten.

Jeg pleier ikke å klage på hvordan jeg har det, for jeg elsker å reise og oppleve ting! Men akuratt nå er jeg sliten. For sliten. Så sliten at jeg faktisk har vurdert å endre flybilletten min sånn at jeg bare kan reise hjem nå med en gang. Hjem til senga mi, vennene mine, familien, katten, tryggheten og det normale.

Jeg er lei, trøtt og paranoid. Jeg har tidligere fortalt om bed bugs (veggdyr). Faktisk er det sånn at 30-60% av folk ikke reagerer på dem i det hele tatt! Noe jeg finner kjempe urettferdig, for jeg er selvsagt ikke en av dem.. men samtidig unner jeg ikke min værste fiende å bli kjent med dem, for de gjør deg paranoid..

Jeg har nå totalt truffet bed bugs åtte ganger, ja du leste rett; åtte!! Senest for noen dager siden i Da Lat, Vietnam. Dette har gjort at jeg sover dårlig om nettene, jeg våkner opp flere ganger å lyser i senga og jeg skvetter til hver gang jeg kjenner noe komme borti huden min (på dagen som på natta). For meg har disse insektene tatt mer og mer av psyken min, jeg har følt meg ekkel og når jeg er alene kan jeg plutselig begynne å gråte sporadisk fordi jeg er sliten og lei. Jeg bruker så mye energi på å bekymre meg at jeg ikke har det gøy, jeg er sliten og vil bare sove. Men jeg klarer det nesten ikke,i redsel for å våkne med flere bitt..

Jeg vil klage, fordi jeg har hatt noen skikkelig vanskelige dager. Selvom jeg er ute å reiser betyr ikke det at jeg alltid har det tipp topp, det tror jeg ikke er tilfelle for noen. Av og til trenger man å klage og syntes litt synd på seg selv, og det bør være lov selv om man ikke er hjemme?

Det er nesten et tabu å snakke om de dårlige dagene, man blir stemplet som bortskjemt og setningen «du vet ikke hvor heldig du er som har muligheten til å reise» dukker fort opp. Det virker som de aller fleste tror at backpackerlivet alltid er en dans på roser. Men tro meg, det finnes mange av de dagene hvor alt bare er dritt. Og det har vært en del av de i det siste..

Jeg er så sliten..

Scuba Junkie Komodo // Indonesia

På en nydelig øy i Indonesia kalt Flores, på tuppen av øya nærest nasjonalparken Komodo, ligger den fantastiske dykke-resorten Scuba Junkie Komodo. Omkranset av nydelige blomster og trær, ligger mange små hytter, et større fellesarealet med hengekøyer, en flott brygge ut over det turkise vannet hvor to flotte dykkebåter ligger til kai. Jeg kan ikke annet enn å kalle det paradis!

En gledelig overraskelse var at det var mange alenereisende som kom til Scuba Junkie for å dykke å treffe andre dykkeglade mennesker, det var kanskje et av de mest sosiale stedene jeg har bodd på turen! Etter en dag i sjøen samlet alle seg rundt nydelig mat i fellesarealet og alle satt i hengekøyer og stoler ved stranda til langt ut på kvelden å pratet og drakk en øl eller to. De ansatte på stedet var super koselige og var en del av gjengen som satt å pratet og lo, vi dykket sammen, spiste sammen og levde sammen. PERFEKT!

I den fantastiske nasjonalparken Komodo, kryr det av liv både over og under vann. Parken består av tre store øyer; Komodo, Padar og Rinca, samt 26 mindre øyer med et totalt areal på 1733km2! Nasjonalparken er hjemmet til verdens største øgle, Komodo dragen, samt mange forskjellige marine arter som manta rays og hai. I 1991 ble parken erklært en UNESCO World Heritage Site og har i senere tid blitt kalt et av verdens 7 nye natur undere. Parken ligger i det såkalte korall triangelet, som inneholder noe av verdens rikeste marine biodiversitet. Selve øyene ligner på Jurassic park, nydelige grønne øyer i pikturesk stil!

Komodo som dykkested er bare helt utrolig, det kryr av marineliv; både store majestetiske dyr og nydelige små. Jeg har vært så heldig å få besøke noen av verdens mest kjente dykkesteder som «manta-point», «Crystal Rock», «Castle Rock» og «Batu Balong», alle med forskjellige ting å se. Det kan være veldig vanskelig å dykke i Komodo også fordi det er noen heftige strømmer der, som du kan se på vannet i overflaten. Men om du følger Divemasteren og gjør som han sier så går det fint, og du får sett manta rays, haier, cuttlefish, sjøhester, nudies og masse masse mer! Det var helt sykt å ligge på 5m (saftystop) og se hvor kraftig strømmen var! Vi måtte flere ganger i løpet av dykkene bruke en krok å hekte oss fast i stener for å kunne nyte fisk/mantas/hai, og du så at småfisken sleit med å svømme bortover! Jeg storkoste meg under vann og trivdes veldig godt med buddyene og divemasteren min!

Jeg har blitt medlem av en gruppe på facebook som heter Girls that Scuba, og det var faktisk der jeg ble introdusert for Scuba Junkie Komodo! Ei jente med navn Leila kommenterte på posten min om det var noen i området Komodo som dykket, og sa hun var der. Jeg sjekket det ut på nettet, og to dager senere var vi på dykkebåten sammen som buddies! Veldig kul side! 🙂

Kul som jeg er måtte jeg ta komme borti noe farlig på denne turen også (jeg ble stukket av en Lionfish, som er veldig giftig, og gjør MEGA vondt, for 10 år siden på Simlian i Thailand)! Denne gangen klarte jeg å komme borti en Sea Urchin, som er en giftig kråkebolle.. Vi lå nær bunnen på manta-point å så på mantas og kroken var festet rett ved en kråkebolle som ingen så fordi vi var veldig opptatt av å se på mantaene! Plutselig kjente jeg noe som svei på låret og det var sikkert 20 brodder stikkende ut av tightsen min, krise! De hjalp meg med å fjerne de under vann og vi forstatte dykket en stund før jeg måtte avbryte for jeg ble litt kvalm og dårlig av giften som begynte å virke. Det har seg slik at broddene fra kråkebolla er myke i spissen så når de dras ut av huden blir tuppen igjen og kan gjøre ordentlig skade om ikke de blir fjernet ordentlig! Så oppe i båten måtte de slå på stikkene for å få de til å begynne å blø slik at tuppene ville komme ut med blodet. Det gjorde veldig vondt og dagen etter føltes det som jeg hadde fått en MEGA lårhøne, men det gikk bra og nå har jeg kun et par små blå prikker som minne etter mitt møte med kråkebollen! Hehe.

Jeg har fått en ny kjærlighet for manta rays, som er helt nydelige og intelligente store vesner! De er så majestetiske og er definitivt blandt favorittene mine under vann. Jeg så hvertfall 50 mantas i løpet av dagene jeg var i Komodo, amaziiing!! Jeg har fått være med på foredrag av MMF (Marine Megafauna Fondation), som jobber for å bevare de store dyrene i havet. Der lærte jeg blandt annet at manta rays aldri sover stille (say what?!), så fra den dagen de blir født (de blir forresten født i en størrelse av 1-1,5m!!) til den dagen de dør stopper de ALDRI å svømme/bevege seg! Om de stopper å bevege seg synker de, akkurat som haien. Ninja Manta er de helt svarte og Ghost Manta er helt hvite! Jeg så ingen spøkelser men flere ninjaer! Det finnes heller ingen like manta rays, alle har hvert sitt unike mønster på magen. For øyeblikket er det identifisert over 1000 forskjellige mantas i Komodo nasjonalpark! MMF har en egen side som heter mantamatcher, hvor du kan laste opp bilder av manta rays (magen/mønsteret) for å hjelpe å identifisere, og du kan til og med adoptere en manta! Pengene går til MMF og du kan kalle mantaen hva du vil, og hver gang den blir sett og tatt bilde av får du oppdateringer osv, kuuult! Jeg er bare så fasinert over disse fantastiske skapningene!! Om du vil vite mer kan du besøke MMF sin hjemmeside: https://marinemegafaunafoundation.org

Komodo er som sagt også hjemmet til de store (og litt skumle) Komodo Dragene! Verdens største øgler ser super chill ut, der de ligger å daffer i skyggen! Når de beveger seg ser de trege ut, men dette er bare måten de angriper bytte sitt på. De later som de er trege før de plutselig bykser frem i en hei dundrende fart og biter bytte sitt, du kan tro jeg var en smule redd under den guida turen på øya Rinca! Komodo dragen har et giftig spytt som lammer byttet sakte til det ikke lengre kan gjøre motstand. Så en drage kan faktisk stalke byttet sitt i over en uke etter det første bittet til det faktiske måltidet! Det var faktisk en mann fra Singapore som trosset alle anbefalinger å gikk for å se på dragene alene (uten guide) og gikk alt for nærme. Han ble bitt, men klarte å komme seg bort og ble funnet dagen etter av lokalbefolkningen på øya. Han døde på vei til sykehuset av blødningen! De er ikke til å spøke med altså, viste seg at guiden vår i to tilfeller hadde måtte klatre opp i trær sammen med gruppa si for å unnslippe en sint og sulten drage (skummelt!)!

Dykk på Komodo: 12
Totalt på turen: 42

Her er litt bilder fra over og under vann! (Beklager på forhånd for at det er veldig mange bilder av manta rays, jeg klarte ikke å velge hvilke jeg skulle legge ut!)

Scuba Junkie Komodo // Indonesia

Lokal ferge tur fra Sulawesi til Flores

Jeg har virkelig fått kjenne på hvordan de lokale reiser, for jeg har nemlig tatt en lokal ferge fra Bira i South Sulawesi til Labuan Bajo på øya Flores. En nokså god ferge tur på 32 timer!! Det var enten det eller en lang biltur tilbake til Makassar fra Bira (6t), så fly til Jakarta så til Flores. Så pengemessig og opplevelsesmessig så var dette det beste alternativet kom jeg frem til!

Billett salget startet kl 19, og båten gikk kl 23.30. Jeg fikk også beskjed om at fergen hadde seks lugarer, men det var første mann til mølla prinsipp! Så jeg stilte opp på kaja kl 19 for å kjøpe billett og stille meg i kø for å gå ombord. Jeg ble allerede på kaja en attraksjon for de aller fleste å fikk utallige blikk og kommentarer og glis fra alle rundt meg. Jeg fikk lov å gå ombord først og var på jakt etter en lugar! Men det var ingen….

Jeg gikk rundt og spurte og styrte, mens det vrimlet folk inn en etter en! Så når jeg fant et “første klasse” rom, endte jeg opp med å plassere tingene mine der i redsel for å ikke få et sted å sove om jeg fortsatte å lete etter de omtalte lugarene. Jeg er glad jeg gjorde det, for det var den beste plassen jeg kunne få til slutt! Så jeg hentet meg en matte å la meg til mellom stolradene på “første klasse” rommet. Det var aircondition der, så mest sannsynlig derfor det het første klasse. Utenfor der jeg la meg til rette var det rader med “køyer” som folk la seg til rette på, uten vifter eller noe, og langt flere mennesker studd sammen. Så mitt lille sovested var bedre enn andre alternativer og jeg sa meg fornøyd med stedet bakerst innerst i første klasse rommet.

Jeg satt å utnyttet mine siste timer på mobilnett når det plutselig løp en svær kakerlakk over sekken min!! Så mye for første klasse liksom… Håpet for en god natt med søvn svinnet mer og mer for å si det sånn, juhu! Og toalettene på båten er bare hull i gulvet med en dunk vann på siden av, uten toalettpapir og såpe. Utrolig glad for at jeg som en fast regel alltid har antibac og en dorull i sekken til en hver tid! Det kom veldig til nytte for å si det sånn! Det var veldig skittent på fergen og på toalettene var det en blanding av tiss og vann på gulvet, så ble en smule kvalm når jeg så alle de lokale tusle inn der barbeint før de la seg på mattene sine uten å tenke noe mer over det! Jeg brukte sko som alltid ble satt ved fotenden av matten og sørget for at INGEN trøkket over min matte. Haha!

Jeg var jo veldig tidlig ute, så etterhvert som klokken gikk kom flere og flere inn å la seg til rette rundt og foran meg. Jeg ble selvsagt stirret hull i av folk rundt meg og ble med en gang spurt om jeg kunne ta selfie med noen av dem, og bildet ble med en gang publisert på facebook! #kjendislivet liksom! Jeg var stein trøtt etter tre dykk samme dag og jeg prøvde å legge meg til å sove i 23 tiden, til tross for vissheten om at det var en kakerlakk i rommet. Lyset var også på hele natta, TVen sto på full guffe på en sangkonkurranse kanal og bak i økonomi klassen var det full karaoke til langt på natt! Men jeg klarte heldigvis å sovne likevell! 🙂

Jeg våknet i 6 tiden, og hadde ganske vondt i ryggen (jeg tror en av tingene jeg skal gjøre først når jeg kommer frem er å ta meg en massasje!). Jeg lå en stund i sengen å tenkte på hva jeg skulle spise til frokost, jeg hadde på anbefaling kjøpt med meg en svær pose med snaks i tilfelle, så jeg satte meg til rette med en film å spiste et eple og drakk litt mangojuice fra snackbaggen min. I 11 tiden hadde båten et stopp (sto sikkert 3-4 timer i havna på en eller anna øy) og da kom det folk inn som solgte forskjellige lokale ris-retter pakket i bananblader. Så jeg fikk i meg litt mat på den lokale måten med å spise med hendene, og så meg fornøyd! Det viste seg at det stoppet vi hadde var eneste påfyllet av mat, så i løpet av to døgn spiste jeg kun et ordentlig måltid! Jeg var veldig glad for snackpacken jeg hadde kjøpt på forhånd for å si det sånn!:P

Folka rundt meg viste seg å være super hyggelige å prøvde å gjøre meg tilfreds med å gi meg både kaffi, boller av et slag, vann osv. Ble nesten flau over alt jeg ble tilbydd, jeg som har så mye fra før og har mer enn nok penger til å kjøpe meg noe selv. Men de ville ikke ha noe penger for det jeg fikk, så jeg ble glad når de takket ja til noen kjeks jeg hadde med meg! Min største frykt var i all hovedsak for verdisakene mine, med tanke på at jeg skal sove, gå på do osv! Men det gikk overraskende bra og mot slutten var jeg ikke spesielt redd for det:) Kommunikasjonen var ganske vanskelig, for ingen snakket engelsk noe særlig.. Så jeg fikk tid til å redigere bilder, skrive og se et par filmer!

Rett foran der jeg sov satt det ei dame som ser ut som ET i sin turkise hijab og fremover ansikt, og hun bare elsket å stirre på meg! Følte ikke hun gjorde annet, haha! Hun så på meg når jeg våknet, og hver gang jeg så opp var hun der å gliste! Hun tilbydde meg mat på et tidspunkt men da hadde jeg allerede spist, så takket pent nei.

Vi ankom Labuan Bajo tidligere enn jeg hadde forutsett, 02.30 natt til tirsdag!! Og siden jeg hadde tatt utgangspunkt i at vi ankom på morgenen/formiddagen så hadde jeg ikke booket noe hostel for den natta.. Jeg ble vandrende rundt etter et sted med døgnåpen resepsjon og var heldigvis heldig og fant et ikke så altfor sent, for var litt ubehagelig å tusle rundt alene i mørket midt på natta i en liten by jeg ikke hadde noe kjennskap til! Så jeg fikk noen timer søvn til slutt i en ordentlig seng, uten kakerlakker!

• H 🙂
Lokal ferge tur fra Sulawesi til Flores

Bira Dive Camp // Sulawesi, Indonesia

Klokken var 04.15 når jeg dro i fra hostellet i Kuala Lumpur til flyplassen for å reise til Indonesia. Etter å ha spist en brødbit fra et bakeri tok flyet meg til Jakarta hvor jeg måtte sjekke inn på nytt for nytt fly videre til Makassar. Det tok lengre tid en forventet så jeg måtte løpe til gaten for å rekke flyet, å fikk ikke tid til å stoppe på et av de mange spisestedene utenfor gaten for lunsj.. Det var en tabbe! Flyet viste seg å være over en time forsinket, og inne på gaten var det kun en liten kiosk som solgte sjokolade og chips. Flyet landet i Makassar nesten 2 timer forsinket og sjåføren min som skulle ta meg til Bira sto utålmodig å ventet på meg, så ikke noe mat enda. Viste seg å ta 6 timer å kjøre til Bira fra Makassar så jeg var sjeleglad når sjåføren svingte inn på en restaurant 2 timer inn i turen. Så jeg endelig fikk noe å spise, haha. Turen i seg selv var helt galematias, syk trafikk med null regler for å si det sånn. Ingen trafikklys og biler som tuter å kjører forbi hverandre og nesten ulykker hvert minutt. Jeg lukket øynene og håpet på det beste! Kl 22.30 ankom jeg Bira Dive Camp og sloknet med det samme jeg la meg på puta!

Bira Dive Camp viste seg å være et nydelig syn i dagslys, jeg våknet og gikk ut på terrassen hvor jeg så havet og hørte fuglekvitter og bølgeskvulp! En nydelig strand strakte seg langs det klare blå vannet og jeg fikk i meg litt frokost på “the waterhole” som er restauranten på stedet. De ansatte viste seg å være kjempe hyggelige, og jeg ble kjørt inn til byen for å kjøpe et lokalt sim-kort (ingen wifi noe sted i området, så eneste mulighet er 3G på mobilen). Jeg brukte mye av dagen på å få det til å funke, for det var virkelig noe styr!! Men det gikk til slutt 🙂 Jeg leste en del i boka mi på stranda, snakket med noen lokale og ble kjent med de som arbeidet på campen.

Bira Dive Camp i seg selv er en øko-camp, alle bygningene var i tre/bambus, solcelle drevet for det meste og vannet i dusjene var varmet av sola. Jeg bodde på en sovesal for 8 stykker, men var helt alene i rommet så hadde en stor bungalow for meg selv, noe som passet meg utmerket 🙂

Dag to startet dykkingen! Jeg besøkte flere flotte sites, som “the great wall”, “shark point”, “Moda Moda” og “Mr Ramli’s”. Vi så flere white tip reef sharks, skilpadder, cuttlefish, leafy scorpion fish, blue spotted sting rays og nudiebranches (sjøsnegler i masse forskjellige farger). Det var fantastisk! Og jeg følte jeg fikk enda mer kontroll over pustingen min under vann. Alle dykkene jeg hadde varte i 60-63 min med unntak av et som varte i 56 minutter! Mye takket være fantastiske divemastere som planla dykkene godt, og det faktum at min puste teknikk forbedrer seg med erfaring! Super gøy!! Jeg hadde 6 dykk i området 🙂

Jeg møtte flere mennesker som både var DM og tok sin DM utdanning på Bira Dive camp. Virket som et fantastisk sted å gjøre det, og for et liv flere av de har! Nico en av divemasterne jeg var med, tok kurset når han var 16 år i USA, men måtte vente i to år for å offisielt kunne kalle seg en DM. Så fikk han jobb på en liveaboard båt i Indonesia, og har vært her siden! Og ekteparet Max (Tyskland) og Hannah (USA) tar DM kurset sitt på campen, etter å ha reist rundt i verden sammen. Hannah er kunstner (kjøpte noen nydelige malerier av henne som suvenirer!) og marine biolog, og nå snart DM. De har ingen planer om å reise hjem til Tyskland med det første. Nydelige mennesker alle som en, som virkelig lever et helt spesielt liv!

Nå skal ikke jeg klage, for jeg har det ganske så greit jeg også!! 🙂
Her er litt bilder fra over og under vann!

Dykk så langt på turen: 30

– H

Bira Dive Camp // Sulawesi, Indonesia

ND – Divers // Malaysia

«Diving with the locals” er mottoet til ND-Divers som ligger utenfor byen Semporna på øya Borneo i Malaysia, og det var nettopp det det var!:) Jeg ble hentet på flyplassen i Tawau og kjørt til Semporna hvor jeg ble hentet av en liten båt av en smilende gutt med navn Momo! Båt turen tok ca 20 min, før vi ankom et hus på påler midt ute på vannet, mitt nye hjem for de kommende 5 dagene!

På huset var det et par gjester allerede, alle innkvartert i hvert sitt lille rom på fremsiden og de lokale som jobbet der bodde i rommene på baksiden ved kjøkkenet. På fremsiden av rommene var et koselig fellesområdet med hengekøyer, sol stoler, bord osv hvor vi tilbrakte mesteparten av tiden vår når vi ikke var i vannet. Det lokalet crewet roterte på hvem som skulle være med på båten for dykking hver dag, og resten stod på å lagde fantastisk lokal mat og fikset utstyr og sto på!

Huset hadde tre katter og et kull med fire nydelige kattunger! Så jeg var selvsagt i himmelen, og den beste tiden av tida på land tilbragte jeg med kattunger på fanget på benken sammen med de lokale som spilte gitar og sang av full hals i hver enste pause de hadde. Rene karaoken der bak, noe jeg syns var veldig gøy! Andre gjester syns til en viss grad det var i meste laget noen ganger, men man kan ikke alltid være enige, hehe.

Dykkingen der var veldig fin! Vi dykket rundt kjente øyer som Mabul og Kapalaia, og jeg nøt synet av utallige skilpadder, store morene åler, nydelige fisker og koraller! Jeg så også en gigantisk Goliath Grouper, som var rundt to meter lang og sikkert veide 60-70 kg!! Hadde hjerte i halsen da for å si det sånn, haha. Det var dessverre ingen permits igjen til Sipadan, som er den mest ettertraktede dykke destinasjonen i Malaysia, som ligger nær Mabul Island. Myndighetene slipper kun 120 mennesker daglig til nasjonalparken, inkludert dykkere, snorklere, guider og båtførere, så for å dra dit må du bestille permits i god tid i forveien. Så meg som “spontan” reisende hadde selvsagt ikke forhåndsbestilt.. MEN jeg besøkte de nest beste stedene og nøt tiden under vann! Totalt hadde jeg 10 dykk i området 🙂

Jeg ble god venn med alle på huset og det var litt trist når tiden var inne for å dra! Jeg ble kjørt til flyplassen i Tawau den 9 april og holdt på med å sjekke inn bagasjen min da jeg til min store frustrasjon finner ut at jeg har bestilt fly til feil dag… Flyet mitt gikk den 10! Så da var det bare å ta taxi til byen Tawau for å overnatte der en natt, som var surt men mye bedre enn om flyet hadde gått den åttende! Byen Tawau var ikke mye å skryte av, det var veldig skittent og jeg var glad jeg bare skulle være der en dag/natt. De er ikke vant til turister der, så du kan tenke deg hvordan jeg ble glodd på til en hver tid. Folk pekte og kom løpende for å ta selfies med meg hele tiden, så om du vil føle deg som en kjendis er det bare å reise dit, haha! Jeg besøkte det lokale markedet på formiddagen før flyet mitt gikk, hvor jeg fikk kjøpt meg litt avokado som jeg slukte med stor glede dagen etterpå!

Litt bilder fra over og under vann 🙂

(Første gang med Gopro, så beklager litt artsy fartsye bilder med rødt filter og rosa osv! Video kommer på FB når jeg får gjort den ferdig!)

Dykk så langt på turen: 24

– H

ND – Divers // Malaysia

Kuala Lumpur // Malaysia

Etter dykketur til Simlian Islands og avslapping på ei “øde” øy i Thailand var noen dager i en storby akkurat det jeg trengte. Kuala Lumpur har mye å tilby; både av mat, kultur og shopping.

Jeg endte opp med å bo midt i gryta, på et hostel som heter Sunshine Bedz. Det var det perfekte utgangspunktet til et par dager med å samle tanker, finne ut av veien videre og for å kjøpe meg et nytt action-kamera. Første kvelden møtte jeg også ei norsk dame som heter Kari, noe som var veldig hyggelig! Vi endte opp med å henge mye sammen de neste dagene. Kari er like glad i vin som meg og vi gikk på jakt etter et glass italiensk rødvin den ene dagen, vi endte opp med det nest beste; et glass champagne til lunsj! Hahah. Vell verdt alle pengene, det var et fantastisk glass med magiske bobler!

Meg, Kari og Kornelia (ei svensk jente vi møtte på hostellet) besøkte Petronas Towers (også kjent som “the twin towers of Kuala Lumpur”) vi gikk ikke opp i tårnene da det kostet for mye til at vi syntes det var verdt det! Vi tok heller turen opp til Sky Bar visavi tårnene for en deilig drink og nydelig utsikt over byen uten at det kostet mer enn en drink. Kuala Lumpur er virkelig en stor by med en fantastisk skyline, og MYE trafikk og mennesker.

Planen den ene kvelden var å se solnedgangen fra “the helipad lounge bar”, som er en bar i 33 etasje med en tilhørende helikopter platform som er gjort om til en bar. Vi kom over en time før solen begynte å gå ned men det var likevel stappa av mennesker!! Heldige som vi var fikk vi lov å sitte på et av bordene som var reservert til de kom (etter solnedgangen skulle vært over), men det ble dessverre ingen solnedgang fordi mørke skyer og regn i det fjerne tok over før sola kom så langt… MEN bortkastet var det ikke, fordi skylinen var nydelig i mørket og drinkene var gode!

Jeg besøkte Chinatown sammen med Ryan (fra USA), et fantastisk området med tusenvis av boder me utsalg av alt du kan tenke deg av forfalskninger, mat osv! Mange koselige cafeer også, og vi nøt dagen med god kaffi, pruting og god mat på en “økonomi-ris” (som er et budsjett bufeet konsept hvor du får en porsjon ris og du velger fra en bufeet alt annet du vil ha å betaler deretter. Vi snakker svære porsjoner for 10 kr folkens!).

Jeg fikk også en lokal beundrer (mildt sagt!), han jobbet på baren som hostellet gikk til et par ganger i uka. Den korte historien; Han var litt søt i starten, og jeg må jo innrømme at jeg flørtet litt, og han spanderte et deilig måltid på meg og Kari før han fulgte oss til hostellet for natten. Han erklærte deretter sin kjærlighet for meg, etter kun et måltid! Jeg sa takk og gikk, haha! Deretter ble jeg spammet med meldinger på facebook den kommende uken med hvor mye han elsket meg og at han ville vente på meg og at han aldri hadde følt sånn som dette før. Om jeg vil ha malayisk statsborgerskap står sikkert tilbudet åpent, men vi møttes ikke igjen for å si det sånn! Hahaha.

Etter noen dager i Kuala Lumpur fikk jeg endelig kjøpt meg en ny GoPro 5! Malaysias største elektroniske kjøpesenter Plaza Low Yat hadde mye utvalg i samme kategori for å si det sånn! Verdt å bare tusle rundt i å se nesten, alle bodene/butikkene selger det samme. Hvordan hver og en overlever forstår jeg enda ikke? Men kult var det, og jeg gikk ut et GoPro rikere og noen tusenlapper fattigere! Men nå skal det bli filmer og bilder fra dykking fremover! 😀

Litt bilder fra KL kommer her 🙂

Kuala Lumpur // Malaysia

Koh Yao Yai // Thailand

Hvite strender, blått hav, få turister og nydelige solnedganger høres ut som et paradis sant? Og det er nettopp det øya Koh Yao Yai er, et paradis! Den store øya som ligger mellom Phuket og Krabi er en av de minst besøkte øyene i Sør-Thailand, noe som gjør øya perfekt om du spør meg! Jeg traff Lisa (den tyske jenta jeg var i Chiang mai og Pai med) her, og vi nøt 3 dager i paradis sammen.

Koh Yao Yai er en stor øy, så eneste muligheten til å komme deg rundt er med moped. Med hele 3 politibetjenter på øya var vi ikke redde for å måtte betale bot for ikke å ha internasjonal førerkort heller, noe som var nice, hehe! Øya er muslimsk og har ikke så mange innbyggere i forhold til hvor stor øya faktisk er, det tar nesten en time å kjøre moped fra den ene siden til den andre! På den ene kanten ligger en liten fiskelandsby, sammen med en knall rosa Moské og en nydelig strand.

Favoritt stranden etter å ha besøkt så og si alle som var på øya, heter Laem Had beach! Nydelig hvit i kontrast med det blåe klare vannet og de få palmene. Magisk strand som blir påvirket av tidevannet. men det er veldig lite skygge på stranda, og solen er MEGA sterk!! Smurte meg 5 ganger på de 2 timene vi var der første dagen og likevell ble jeg solbrent… Jeg vet jeg er hvit og tåler lite sol, men HALO!?

Øya fikk sin første 7/11 butikk for to år siden, som er sykt å tenke på siden stedene i Thailand normalt har en 7/11 på hvert hjørne, men det sier litt om hvor remote denne øya er og hvor få turister det er! DIGG:)

Jeg fikk massasje av Doktor Saad, som er blind. Han sies å ha healende krefter å gir såkalte medisinske massasjer. Det var utrolig og jeg følte virkelig det hjalp ryggen min (til tross for at det var ganske hardt og brutalt til tider!). Det var en opplevelse!:)

En fantastisk avslutning på tiden i Thailand! Her er litt bilder så dere kan bli super misunnelige på meg, heheh! 😉