Bira Dive Camp // Sulawesi, Indonesia

Klokken var 04.15 når jeg dro i fra hostellet i Kuala Lumpur til flyplassen for å reise til Indonesia. Etter å ha spist en brødbit fra et bakeri tok flyet meg til Jakarta hvor jeg måtte sjekke inn på nytt for nytt fly videre til Makassar. Det tok lengre tid en forventet så jeg måtte løpe til gaten for å rekke flyet, å fikk ikke tid til å stoppe på et av de mange spisestedene utenfor gaten for lunsj.. Det var en tabbe! Flyet viste seg å være over en time forsinket, og inne på gaten var det kun en liten kiosk som solgte sjokolade og chips. Flyet landet i Makassar nesten 2 timer forsinket og sjåføren min som skulle ta meg til Bira sto utålmodig å ventet på meg, så ikke noe mat enda. Viste seg å ta 6 timer å kjøre til Bira fra Makassar så jeg var sjeleglad når sjåføren svingte inn på en restaurant 2 timer inn i turen. Så jeg endelig fikk noe å spise, haha. Turen i seg selv var helt galematias, syk trafikk med null regler for å si det sånn. Ingen trafikklys og biler som tuter å kjører forbi hverandre og nesten ulykker hvert minutt. Jeg lukket øynene og håpet på det beste! Kl 22.30 ankom jeg Bira Dive Camp og sloknet med det samme jeg la meg på puta!

Bira Dive Camp viste seg å være et nydelig syn i dagslys, jeg våknet og gikk ut på terrassen hvor jeg så havet og hørte fuglekvitter og bølgeskvulp! En nydelig strand strakte seg langs det klare blå vannet og jeg fikk i meg litt frokost på “the waterhole” som er restauranten på stedet. De ansatte viste seg å være kjempe hyggelige, og jeg ble kjørt inn til byen for å kjøpe et lokalt sim-kort (ingen wifi noe sted i området, så eneste mulighet er 3G på mobilen). Jeg brukte mye av dagen på å få det til å funke, for det var virkelig noe styr!! Men det gikk til slutt 🙂 Jeg leste en del i boka mi på stranda, snakket med noen lokale og ble kjent med de som arbeidet på campen.

Bira Dive Camp i seg selv er en øko-camp, alle bygningene var i tre/bambus, solcelle drevet for det meste og vannet i dusjene var varmet av sola. Jeg bodde på en sovesal for 8 stykker, men var helt alene i rommet så hadde en stor bungalow for meg selv, noe som passet meg utmerket 🙂

Dag to startet dykkingen! Jeg besøkte flere flotte sites, som “the great wall”, “shark point”, “Moda Moda” og “Mr Ramli’s”. Vi så flere white tip reef sharks, skilpadder, cuttlefish, leafy scorpion fish, blue spotted sting rays og nudiebranches (sjøsnegler i masse forskjellige farger). Det var fantastisk! Og jeg følte jeg fikk enda mer kontroll over pustingen min under vann. Alle dykkene jeg hadde varte i 60-63 min med unntak av et som varte i 56 minutter! Mye takket være fantastiske divemastere som planla dykkene godt, og det faktum at min puste teknikk forbedrer seg med erfaring! Super gøy!! Jeg hadde 6 dykk i området 🙂

Jeg møtte flere mennesker som både var DM og tok sin DM utdanning på Bira Dive camp. Virket som et fantastisk sted å gjøre det, og for et liv flere av de har! Nico en av divemasterne jeg var med, tok kurset når han var 16 år i USA, men måtte vente i to år for å offisielt kunne kalle seg en DM. Så fikk han jobb på en liveaboard båt i Indonesia, og har vært her siden! Og ekteparet Max (Tyskland) og Hannah (USA) tar DM kurset sitt på campen, etter å ha reist rundt i verden sammen. Hannah er kunstner (kjøpte noen nydelige malerier av henne som suvenirer!) og marine biolog, og nå snart DM. De har ingen planer om å reise hjem til Tyskland med det første. Nydelige mennesker alle som en, som virkelig lever et helt spesielt liv!

Nå skal ikke jeg klage, for jeg har det ganske så greit jeg også!! 🙂
Her er litt bilder fra over og under vann!

Dykk så langt på turen: 30

– H

Bira Dive Camp // Sulawesi, Indonesia

Legg igjen en kommentar