Resten av Indonesia

Gili Air

Like utenfor øya Lombok i Indonesia ligger de tre kjente Gili øyene! Den store og mest partystemte øya Gili Trawangan, den rolige kjærlighets-øya Gili Meno og øya som har “the best of both worlds”- Gili Air. For meg var valget enkelt og etter en gode fem timers reise fra Bali (1 time buss, 2 timer venting og 2 timer båt) ankom jeg den fine øya. Uten biler og mopeder på øya er det som å tre inn i en annen verden når du begynner å gå innover på øya; fuglekvitter, gresshopper og latter/mennesker er det eneste du hører, ikke en eneste motor, HERLIG!! Gili Air er den av de tre øyene med flest lokale som bor fast, de er fiskere, eier små butikker, restauranter eller hestetaxier. For som sagt er det ingen biler på øya, og for de litt late (øya tar totalt 15 min å krysse på tvers til fots)  finnes det hest og kjerre taxier, haha! Jeg traff Kari (fra Norge, som jeg møtte i Malaysia) igjen på øya og vi flyttet inn i en koselig bungalow sammen! De neste dagene bare koste vi oss med basseng, spaserturer rundt på øya, god mat og god drikke! For et liv, for et herlig liv! 🙂 Jeg ble desverre litt små syk, så fikk ikke til noe dykking på Gili desverre..

Det eneste minuset som jeg nesten må fortelle om (det har forresten ingenting med Gili Air å gjøre), er at jeg var så heldig å sove med noen sultne bedbugs den ene natta jeg bodde på Bali før jeg dro!! Det burde være en grense på hvor uheldig en person kan være når det kommer til disse insektene ass… Jeg våknet 02.30 på natta å gikk på do, følte det klødde litt og så at jeg hadde noen røde prikker på armen. Så jeg tok lommelykten å lyste på senga mi, og der lå det jammen meg 6 store bedbugs fulle av Helene-blod og kravla rundt, ÆÆSJ! Jeg evakuerte (etter en bildesession som beviser til hostellet) til en sofa i fellesarealet, og halvsov der de neste timene mens jeg prøvde å ikke klø.. Jeg tar jo forhåndsregeler så ingen bugs i sekken min (bare på meg, uheldigvis!), så til tross for å se ut som en levende polkadott når jeg ankom Gili Air, så fikk jeg ikke flere bitt! Jeg startet asap på en heftig zyrtec kur, og etter fem dager var nesten alle bittene bare små blåmerker, happy days!

Nusa Lembongan

Etter noen dager på Gili Air dro jeg og Kari tilbake til Bali for så å hive oss direkte på en båt ut til den nydelige øya Nusa Lembongan. Nusa øygruppen består av Nusa Lembongan, Nusa Ceningan og Nusa Penida. De to førstnevnte er koblet sammen av en gul bro (som det er mulig å kjøre moped, sykle eller gå over), og dette er de to vanligste øyene å overnatte på. Penida er mye større og har masse skog og pikturesk natur, men er vanskeligere å komme seg rundt på og har dyrere overnattingssteder. Så mange velger å ta en dagstur til Penida fra Lembongan/Ceningan.

Vi bodde i en koselig liten bungalow denne gangen også, med gå avstand til den fantastiske “devils tears”! Kanskje favoritt stedet mitt på hele øya, hvor du får se hvor fantastisk mye krefter som finnes i havet! Det kalles devils tears fordi havet slår mot klippene og så “gråter” de etterpå når havet trekker seg tilbake for et nytt slag. Kunne sikkert ha sittet å sett på i evigheter, fantastisk! Andre steder som er verdt å nevne er den blå lagunen på Nusa Ceningan, en fantastisk liten lagune med helt krystallklart blått vann! Men også her er det krefter i spill, så du har ikke lyst til å bade der nede for å si det sånn!

Vi leide scooter på øya, og brukte dagene på å kruse rundt å se forskjellige steder på øya. Vi var blant annet på mangrove tur, (en skog som vokser på vannet) det var tøft! Både meg og Kari ble forkjølet når vi var der, så mye tid gikk til avslapping og tidlige kvelder/mye soving.

Vi tok en dagstur til Nusa Pineda siste dagen vår på øya, og det var verdt hver en krone! Vi ble plukket opp på scootere å kjørt til båten som tok oss over til Penida. Videre gikk turen i en privat bil (med aircondition heldigvis!) over noe av det mest humpete vei jeg har kjørt på rundt på øya for å besøke de kjente stedene; Angel’s Billabong, Broken Beach, Kelinking Beach og Crystal Bay. Har ikke ord på hvor fantastisk flott det var der, du får nesten bare se noen av bildene! 🙂

Ubud, Bali

Meg og Kari skilte lag på kaia tilbake på Bali, og jeg tok en shutlebuss til Bali sin kulturhovedstad Ubud. Ubud er en nydelig del av Bali hvor det bugner av kultur, mat, suvenirer, aper, mennesker og eventyr. Bare å gå rundt i gatene å se på ting var spennende, plutselig kunne det komme en ape å nappe deg i skjorta fordi den ville ha maten din eller ligende! Yoga er en stor ting i Ubud, og hostellet jeg bodde på (Puri Garden) tilbydde gratis yogatime i hagen hver morgen kl 07.00! Jeg prøvde meg en gang, og fant fort ut at yoga ikke er helt greia for meg, hehe..

En av dagene dro jeg på opplevelsestur med noen av jentene fra rommet mitt, hvor vi besøkte litt forskjellige flotte steder rundt Ubud. Vi besøkte blant annet det hellige vanntempelet (hvor vi ble renset av det hellige vannet), noe som var veldig interessant! I full sarong hoppet vi ned i vannet som rakte oss til livet, og dukket hode under 10-15 forskjellige vannstråler. Det var blomster og røkelse, lukking av øyne og vi prøvde rolig å samle tankene våre og bli renset av vannet. Forfriskende var det hvertfall!:)

Vi besøkte også de berømte ris-åkerne, som så like nydelige ut i virkeligheten som jeg hadde sett på bilder. Grønne platåer så langt du kan se med palmer osv i bakgrunnen. Virkelig nydelig! En rask tur innom en foss var vi også!

Siste stopp på turen var en kaffe-plantasje, hvor de lagde den beryktede Kopi Luwak kaffien. Verdens dyreste kaffi, som er spist av en asiatisk palmesivett, et kattelignende dyr. Den spiser modne kaffebær, for så å la kaffebærene gå gjennom fordøyelsessystemet. Palmesivetten fordøyr kun kjøttet fra bærene, og bønnene kommer derfor helskinnet igjennom. Bønnene er innsatt av enzymer som bidrar til å fi den spesielle smaken. Etter at bønnene er vasket og renset ut av avføringen blir bønnene brent, for så å males og kokes før den drikkes! WOW, for en kaffi! Den må rett og slett bare prøves, uten fordommer! Jeg er en kaffe med melk og sukker person, men denne kaffien gikk rett ned uten noe tilsetninger! På grunn av at selve prosessen er så lang og unik er den regnet som verdens dyreste kaffe. Om du vil kjøpe en kg kaffe i USA må du fort ut med 100 dollar (800nok?) det er heftig! Vi fikk også smake andre typer kaffe/te de lager på Bali, blant annet kokosnøttkaffi og mangosteen te. Jeg endte opp som en god kunde i butikken deres etterpå for å si det sånn, hehe!

Siste dagen min i Ubud besøkte jeg den kjente Apeskogen. Midt i byen er det en stor, fantastisk park med stier, høye flotte trær og tusenvis av apekatter! De kan være litt skumle, for om du har med mat inn kan de bli aggressive! Derfor får du streng beskjed før du går inn om å legge igjen alt som er spiselig, for om du har det på deg vil de merke det! De er utrolig smarte!! Og de små er jo bare mega søte også! Jeg var så heldig å ble venn med et par av de små, som kom helt opp til meg, satt på skulderen og hodet mitt, gøy! 🙂 Du skal være forsiktig med å se de direkte i øynene for de kan oppfatte det som fiendtlig. Så litt skummelt var det konstant, haha! Men utrolig fin opplevelse og jeg er glad for at jeg tok turen!

Kuta, Bali

Byen Kuta er et sted de aller fleste ikke er så lenge da det er en veldig travel hektisk by uten spesielt mye sjel (syntes hvertfall jeg). Eneste grunnen til at jeg dro hit to dager før flyet mitt gikk var fordi jeg hadde en tatoveringstime avtalt med en flink kunstner. Jeg hadde tenkt lenge på hva jeg ville ha og endte opp med en nydelig dykker, tegnet av flinke Hannah Moore (som jeg møtte i Sulawesi! link til hennes blogg her: havemoorefun). Kvelden før timen fikk jeg veldig lyst på en tatovering med blomster også, så når dagen var der endte jeg opp med to i stedet for en! Jeg satt i totalt 4,5 time, og det gjorde ganske så vondt! Men jeg er fornøyd og de ble veldig fine 🙂 Har ikke rukket å tatt ordentlige bilder av blomster tatoveringen enda, så det kommer etterhvert!

 

  • H
Resten av Indonesia

Legg igjen en kommentar